Welke inclusiviteit?

Het open debat op de campus staat onder druk

Charlie Kirk, Flickr / Gage Skidmore
Charlie Kirk, Flickr / Gage Skidmore

Het is een droevig symbool: terwijl Charlie Kirk in debat ging op een universiteitscampus, werd hij door een oud-student doodgeschoten. Woorden maken steeds vaker plaats voor wapens in de Amerikaanse cultuurstrijd. Als reactie op de moord besloot president Trump zijn kruistocht tegen kritische media op te voeren, wat het open debat alleen maar verder ondermijnt.

Vergeleken met dit grimmige politieke landschap hebben we op Nederlandse universiteiten een vrije dialoog, zou je zeggen. Onze lieve studenten liquideren ten slotte geen sprekers!

Maar helaas, dat valt tegen. Waar Kirk tot voor kort vrijuit kon spreken op Amerikaanse campussen, zou hij bij ons geen woord uit kunnen spreken - zoals EW-columnist Geerten Waling terecht opmerkt. Op de Nederlandse campus worden gevoelige debatten niet beëindigd met een kogel, ze worden simpelweg nauwelijks gevoerd. 

Kijk naar het verleden: sprekers die veel gematigder zijn dan Kirk worden al tegengewerkt. Zo moest minister Ruben Brekelmans dit jaar een lezing bij de Universiteit van Amsterdam staken, nadat demonstranten hem onverstaanbaar maakten en zelfs bewakers belaagden.

Bij dezelfde universiteit kon een gesprek met de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema niet doorgaan op de universiteit om veiligheidsredenen. Verliep het gesprek wel fatsoenlijk in besloten vorm? Nee, een aantal toeschouwers verliet de zaal onder het motto ‘we reject this conversation’. Treffend motto. 

Ook in Utrecht staat het intellectuele klimaat onder spanning. Een lezingreeks van vorig jaar over de Holocaust en antisemitisme kon, na veel gedoe, alleen plaatsvinden in afgesloten gebouwen met surveillerende politieagenten. 

Even tekenend voor de grimmige debatsfeer zijn de goedkeurende reacties op de moord op Kirk. Je hoeft geen obscure Antifa-chatgroepen door te spitten om ze te vinden: een vluchtige Powned-voxpop en sociale media bieden voldoende inzicht. De afkeer tegen andersdenkenden is onder sommige studenten blijkbaar zo groot dat ze de ruimte voelen om de moord op een politieke opponent publiekelijk te steunen of bagatelliseren. 

Universiteiten zetten zich terecht in voor sociale veiligheid en inclusiviteit. Maar wat is sociale veiligheid als je medestudent sympathiseert met politiek geweld? Wat is inclusiviteit als bepaalde geluiden worden verhinderd? Dit zijn geen ingebeelde problemen: één op de zeven studenten voelt zich niet vrij om in colleges een mening te geven die afwijkt van het heersende narratief, zo bleek uit de Staat van het Onderwijs uit 2023. Slechts 66 procent van de studenten geeft volmondig aan die vrijheid wél te ervaren. 

Hoe komen we uit deze impasse van verkramping? Hoe komen we bij een echte free marketplace of ideas? In mijn ogen begint het bij de studenten die intellectueel ongemak moeilijk verdragen. Recent betoogde Daniil Scheifes voor het DUB dat studenten zich te veel als consumenten gedragen en op zoek zijn naar een ‘amusante leerervaring’. Een zeer lezenswaardig stuk. Laten we zijn pleidooi niet enkel toepassen op de organisatie van cursussen, maar ook op het intellectuele klimaat. Het betalen van collegegeld geeft je niet het recht om weg te schreeuwen wat je niet zint. Verdraag het. Of ga zelfs in gesprek. 

Bastiaen Huijnen is de Campuscolumnist van DUB voor het jaar 2025. Hij laat met regelmaat zijn licht schijnen over het studenten- en universitaire leven en wat hij zoal nog meer tegenkomt in zijn leven. Meningen die hij in zijn blogs verwoordt, zijn niet per se die van de redactie.

Login to comment

Reacties

We stellen prijs op relevante en respectvolle reacties. Reageren op DUB kan door in te loggen op de site. Dat kan door een DUB-account aan te maken of met je Solis-ID. Reacties die niet voldoen aan onze spelregels worden verwijderd. Lees eerst ons reactiebeleid voordat u reageert.
Sara:

Wat een absurde framing. Een politieke moord in de VS is helemaal niet indicatief voor een vrijheid van meningsuiting die onder druk staat, het is juist een zoveelste uiting van hoe gewelddadig de cultuur daar is. Charlie Kirk werd niet gecensureerd vanaf bovenaf, hij was juist vrienden met de president. Hij werd het slachtoffer van stochastische terreur, mogelijk gemaakt door vrij wapenbezit waar hij zelf ook voorstander van was. Er zijn veel andere mensen met andere opvattingen het slachtoffer geworden van hetzelfde type terreur waar geen haan naar kraaide omdat ze niet gelieerd waren aan macht.

Nu een prominente republikein het slachtoffer is, echter, staat opeens de vvmu onder druk. Niet toen Trump Palestina-activisten probeerde te deporteren, niet toen hij in het budget van universiteiten sneed omdat ze niet hard genoeg optraden tegen pro-Palestina activisme, niet toen hij aankondigde op te gaan treden tegen "linkse terreur" nav de moord op Kirk (terwijl er ondertussen niks is bevestigd over de motieven van de schutter), niet toen onder druk van het Trump-regime Jimmy Kimmel uit de lucht werd gehaald. De druk op de vvmu komt, in Amerika ten minste, niet vanuit woke.

Dan nu over Nederland. Ik vind de voorbeelden om te bewijzen dat de vvmu hier onder druk staan erg merkwaardig. Het zijn namelijk allemaal voorbeelden van studenten die gebruikmaken van hun demonstratierecht om zich te verzetten tegen genocidevergoeilijkers en oorlogshitsers die praatjes mogen organiseren, terwijl bijvoorbeeld een lezing van DSP ad hoc verplaatst moest worden (https://dub.uu.nl/nl/nieuws/pro-palestijnse-lezing-verplaatst-door-nieu…). Vooral het benoemen van de verstoorde "holocaust en antisemitisme-lezingreeks", zonder te benoemen dat deze door het CIDI gegeven wordt, is kwalijk. Het CIDI is een lobby die steun biedt aan de genocide in Gaza, en op hun eigen website beweren ze dat het antisemitisch is, om te zeggen dat Israël een racistisch project is. Niet bepaald zuivere koffie dat zij überhaupt een lezingreeks mochten geven (waar, als ik me niet vergis, je zelfs studiepunten voor kon krijgen). Je zou ook niet willen dat de fossiele lobby onderwijs zou mogen komen geven.

Dag in, dag uit, zijn er mensen op TV te zien die de etnische zuivering van Palestina toejuichen, en dan moeten we ons zorgen maken over dat Amsterdamse studentes de moord op Kirk bagatelliseren in reactie op geragebait worden door pownews? In het VK word je gearresteerd als je zegt dat je Palestine Action steunt, in Nederland wilde de kamer "from the river to the sea" verbieden en antifa op de terreurlijst zetten, om nog maar te zwijgen over wat er in Duitsland en de VS gebeurt. Maar ja, studenten met blauw haar zijn de echte dreiging voor de vrijheid van meningsuiting. Niet de staat, niet de bureaucratie, niet de oligarchen.

Dank voor je uitgebreide reactie.
Laat ik beginnen bij het feit dat ik de vrijheid van meningsuiting in deze column niet benoem, ik heb het over een verkrampte dialoog op de universiteit.

Zo stel ik dat de moord op Kirk het politiek debat in de VS onder druk zet. Er is namelijk iemand (waarschijnlijk) om zijn uitgesproken overtuigingen en daaruit voortvloeiende politieke invloed doodgeschoten, terwijl hij een debat voerde. ‘Hey fascist, catch’, stond op een van de kogels.

Verder denk ik absoluut niet dat studenten de grootste druk leggen op de vrijheid van meningsuiting in de VS. Dat is zonder twijfel de regering. Het censurerende beleid van Trump noem ik overigens ook in dit stuk. Op dat vlak zijn we het volgensmij gewoon met elkaar eens.
(Mijn punt is trouwens juist dat er veel soorten sprekers welkom zijn op de Amerikaanse campus en dat de campusdialoog breder wordt gevoerd dan op de Nederlandse universiteit.)

Je noemt verder de vrijheid van demonstratie als reactie op onder meer de lezing van minister Ruben Brekelmans. Los van de juridische vraag of het optreden van demonstranten onder dat recht valt, heb je in mijn ogen ook een morele verantwoordelijkheid om als student de ander te laten spreken. Als in dit geval vindt dat zijn regering meer maatregelen tegen Israël moet nemen, kun je dat juist in een lezing naar voren brengen. Daar is in zo goed als alle lezingen ruimte voor. Zo zet je bijv. druk op een minister. Door een spreker onverstaanbaar te maken en (in dit extreme geval) bewakers te belagen verpest je het gesprek voor je medestudenten, die vaak net als jij kritisch zijn.

Mijn centrale punt is dat maar 66 procent van de studenten aangeeft tegen het heersende narratief in durft te gaan op de universiteit in colleges. Dat heeft weinig te maken met de staat of oligarchen, dat ligt bij de sfeer op de universiteit. Verder deel ik oprecht je zorgen over autoritairder handelen vanuit overheden. Maar ik schrijf hier voor DUB en ik heb specifiek geprobeerd om het verkrampte debat op de uni aan te kaarten.
Ik heb op een paar punten gereageerd. Misschien zijn we dichterbij elkaar gekomen.

Sara:

Bedankt voor je reactie maar nee, ik ben het hier niet mee eens. "hey fascist, catch" is een referentie naar een videogame (helldivers; https://www.npr.org/2025/09/18/nx-s1-5544446/charlie-kirk-suspect-shoot…). Het is toch ook logisch dat het debat verkrampt als bijvoorbeeld bepaalde pro-palestina uitingen gecriminaliseerd worden? Tot zover ik weet zijn er weinig populaire pro-israel uitlatingen die gecriminaliseerd zijn. Daar valt gewoon geen debat op gelijke voet over te voeren.

Wat Kirk en vergelijkbare politieke figuren deden op de campus was ook geen "good faith" debat. De intentie is om clips te maken waarin eerstejaars studenten (het liefst met blauw haar en neusring) worden verslagen door conservatieve argumenten en om daarmee meer zieltjes te winnen op het internet. In mijn ogen zou er ook geen ruimte moeten zijn om bad faith te "debatteren" over of trans mensen op de campus wel naar het toilet mogen of niet. Je wilt ook geen debat met holocaustontkenners op de campus bijvoorbeeld, of over "wetenschappelijk" racisme (iets waar conservatieve sprekers als Kirk vaak eufemistisch naar neigden). Doorgaans gaan deze ideologen ook rechtstreeks tegen de wetenschappelijke consensus in. Het format van een debat werkt ook helemaal niet goed om zulke discussies te voeren, want om onwaarheden die je in een paar minuten kan verspreiden te ontkrachten, zal je soms uren nodig hebben. Het staat veel dichterbij sensatiezucht dan wetenschappelijke waarheidsvinding. Dat is denk ik ook precies waarom sprekers als Kirk en bijvoorbeeld Steven Crowder platforms op universiteitscampussen opzochten, omdat ze met "snappy" comebacks makkelijk de legitimiteit van (met name de sociale) wetenschappen kunnen ondermijnen.

Naar mijn mening heeft het weinig zin om "in debat" te gaan met een figuur als Brekelmans. Het is niet alsof hij van gedachten gaat veranderen door wat goede argumenten, en zo'n figuur staat daar ook voornamelijk om zijn eigen beleid wit te wassen en te normaliseren. Het zou niet normaal moeten zijn om wapens in te kopen bij bedrijven die medeplichtig zijn aan genocide. Dit is geen "business as usual" waarbij je gewoon met elkaar in debat kan gaan over zaken die redelijk banaal en abstract zijn zoals belastingtarieven oid. Zou je in debat gaan met mensen die bijvoorbeeld onapologetisch wapens hebben geleverd aan Saddam Hussein of Milosevic? (Brekelmans is namelijk ook medeplichtig aan leveringen: https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10558014/minister-brekelmans-m…). Ik denk zelf dat, in deze context, weerstand bieden veel belangrijker is dan het "open debat", al helemaal in een context als deze waar er geen tegenstander met een gelijk platform is, maar één afgevaardigde van de status quo die zo galant is om een kamer vol studentjes een vraag-en-antwoord-uurtje te bieden.

Het is inderdaad moeilijk om tegen de heersende narratieven in te gaan als student, maar dat lijkt me in groepscontext bijna altijd vanzelfsprekend. Ik denk zelf overigens ook dat het goed is dat iemand die zich uitspreekt voor genocide daar bijvoorbeeld sociale consequenties door ervaart.

Overigens heeft dat ook wel te maken met de staat en oligarchen, want, ondanks dat je niet berecht kan worden voor het steunen van antifa of het roepen van "from the river to the sea", wordt er wel consistent een signaal gegeven dat dit iets is waar naartoe wordt gewerkt (zowel dus door de staat als oligarchische media zoals de telegraaf en vandaag inside etc), wat leidt tot zelfcensuur. Door bijv. consistent de ME in te bellen bij acties, geeft de universiteit ook een signaal af dat ze, als het puntje bij paaltje komt, niet achter hun studenten zal staan (dit zie je overigens nu ook sterk in de VS). Het is denk ik vanzelfsprekend dat dat allemaal absoluut niet bevorderlijk is voor de sfeer op de universiteit. Nou ben ik zelf best bereid om in discussie te gaan met mensen in mijn directe omgeving, denk ik wel dat we op veel van deze thema's het station van "open debat" ver gepasseerd zijn. Er zijn honderdduizenden Palestijnen dood, er marcheerden recent hitlergroetende neonazis door Den Haag, de komst van AZCs wordt met geweld tegengehouden, en ik zou zo nog wel even door kunnen gaan. Deze debatten "van beide kanten" aanvliegen is ofwel een ontkenning van de realiteit, of een ontkenning van de menselijkheid van bepaalde groepen, en ik denk persoonlijk dat dat sociaal niet getolereerd en institutioneel niet gefaciliteerd zou moeten worden.

Suggereren dat Nederlandse universiteiten niet open staan voor "gevoelige debatten" omdat Charlie Kirk hier niet eens zou mogen spreken is totaal misplaatst. Niet alleen is het hypothetisch (en daarmee een cirkelredenering), maar ook was Kirk een rechts-extremistist met een uitgesproken anti-wetenschappelijk gedachtegoed, en een vertegenwoordiger van een regime dat academische vrijheid actief probeert de kop in te drukken. Een universiteit heeft geen enkele verplichting om in het kader van "open debat" zo iemand een podium te geven.

Hoi Bastiaen, je geeft het volgende aan: 'Verder deel ik oprecht je zorgen over autoritairder handelen vanuit overheden'. Hoe rijmt dit met je opmerking: 'obscure antifa-chatgroepen'? Antifa staat voor anti-fascime. Hoezo link jij een beweging die tegen facisme is aan obscure chatgroepen? Is het tegen fascisme zijn obscuur? Hoe relateer je dit met jou zorgen over autoritairder handelen vanuit overheden? Ga jij ervan uit dat mensen die tegen facisme zijn het oké vinden om iemand met andere denkbeelden te vermoorden? Door deze zin: 'Even tekenend voor de grimmige debatsfeer zijn de goedkeurende reacties op de moord op Kirk. Je hoeft geen obscure Antifa-chatgroepen door te spitten om ze te vinden': lijk je dat te impliceren.

Hoi Tania, dank voor je opmerking.
Ik denk niet dat het juist is om Antifa als organisatie te vereenzelvigen met enkel 'tegen fascisme zijn'. De meeste mensen zijn tegen fascisme, Antifa is een kleine groep daarbinnen. Zo is de anti-fascistische aktie, de meest bekende Antifa organisatie in NL, ook uitgesproken anarchistisch en socialistisch (zie het logo: https://nl.wikipedia.org/wiki/Anti-Fascistische_Aktie). Een 'Antifa-chatgroep' is in de volksmond geen groep D66'ers die niks heeft met het fascisme :).

Overigens heb ik Antifa niet zozeer willen criminaliseren met die opmerking, zoals de TK recent deed. Ik vind die motie ook een grimmige ontwikkeling, o.a. omdat Antifa zo'n vaag afgebakende 'netwerkorganisatie' is. Het lijkt me echter best te rechtvaardigen om te stellen dát er obscure Antifa-chatgroepen zijn, gezien het extreemlinkse karakter (bron: AIVD) van AFA. De jongen die Baudet in 2023 met een bierflesje sloeg behoorde tot die organisatie.

Daarmee stel ik niet dat alle mensen binnen Antifa (of specifieker: AFA) zo'n moord rechtvaardigen, laat staan alle mensen die tegen fascisme zijn.
Wat ik impliceer is dat er binnen AFA een extreme groep bestaat die zo'n moord wellicht niet veroordeeld.

Ik denk onder de streep niet dat wij zover van elkaar afstaan. Ik maak me in dit stuk puur zorgen om een verkrampt debat op de universiteit, waar sommige mensen niet de ruimte voelen om zich uit te spreken. Verder ben ook ik 'antifa' in de breedste zin van het woord, maar niet Antifa. Ik heb het dan ook expres met een hoofdletter A geschreven.

Bastiaen, als je geweld of onderdrukking als argument gebruikt om vrijheid van meningsuiting te verdedigen, moet je dat consequent doen. Je kunt niet de ene moord (Kirk) als symbool opvoeren en de andere (bijvoorbeeld de gevangenneming van Khalil) negeren. Juist in de erkenning van álle bedreigingen, ongeacht wie het slachtoffer is, ligt de geloofwaardigheid van een pleidooi voor academische vrijheid en open debat, die ik overigens met jou deel. Daar mag je redacteur misschien ook wat van leren.

Advertentie