Geen netwerkbeheerder nodig

Aankoop zonneweide UU: ‘Ik vind het echt een geluk’

Zonne-weide, Pixabay

Het zonnepark ligt op een paar kilometer van het Utrecht Science Park (USP). Dat heeft als groot voordeel, zegt vicevoorzitter van het College van Bestuur Margot van der Starre, dat de opgewekte stroom niet via een elektriciteitsnetwerk geleverd wordt. “We hebben dus geen last van de netwerkcongestie, het feit dat er nog nauwelijks ruimte is bij een netwerkbeheerder om stroom aan te leveren.” Er hoeft slechts een kabel getrokken te worden tussen het veld en de warmtekrachtcentrale op het terrein van Diergeneeskunde waardoor de stroom rechtstreeks aan het eigen elektriciteitsnetwerk van de universiteit geleverd wordt.

Het zonnepark in Bunnik kwam in beeld bij de UU via het netwerk van Vastgoed & Campus. Het was gewoon een kans die zich aandiende. Ik kon het ook bijna niet geloven. Het voelde alsof we het in de schoot geworpen kregen. Ik vind het echt een geluk. Zo geweldig.”

Een vijfde van alle elektriciteit van het USP komt van de zon
Het gehele zonnepark is 13 hectare groot waarvan circa 6,5 hectare voor de UU is. “Het was niet mogelijk om het hele terrein te krijgen, want de rest van de grond was al vergeven aan de Energie Corporatie Bunnik.” De universiteit mag de grond 30 jaar gebruiken en moet zelf de panelen kopen en plaatsen en zorgen voor de bekabeling. De kosten worden geschat op 6 tot 8,4 miljoen euro, die tussen de 4 tot 9 jaar worden terugverdiend.

In totaal kunnen de zonnepanelen zo’n 8 miljoen kilowattuur energie opwekken wat ongeveer 17 procent van de energiebehoefte is van de universiteit. De zonnepanelen op de daken van het USP leveren nog eens 3 procent van de behoefte op. Van der Starre is heel blij met de deal omdat de UU daarmee weer een stukje minder afhankelijk wordt van gasleveranties en daarmee ook de CO2-uitstoot van de UU reduceert. Op dit moment is 65 procent van de totale CO2-voetafdruk afkomstig van de energievoorziening. “We willen als universiteit ten slotte voor 2030 van het gas af en CO2-neutraal zijn. Als het zonnepark in gebruik is, maken we een mooie, mooie sprong.”

Gegund
Zonneparkontwikkelaar IX Zon was al vier jaar bezig met de plannen in samenwerking met de lokale energiecoöperatie in Bunnik. In september 2022 gaf Bunnik de omgevingsvergunning af en kon de ontwikkelaar het 13 hectare grote veld in principe als 'ready to build' verkopen. De grondovereenkomst met de grondeigenaar was echter nog niet formeel rond. Van der Starre zegt dat het tot afgelopen juli onzeker was of de deal zou doorgaan. “Wij waren slecht één van de gegadigden. Het was ook tot het laatst echt spannend. We hadden natuurlijk wel goede hoop omdat de universiteit een betrouwbare partner is, maar we kregen pas begin juli de bevestiging dat het veld ons werd gegund.” Tot die tijd moest ze het nieuws voor zich houden. “Dat waren nu eenmaal de afspraken in het contract en we wilden niet riskeren dat we buiten de boot zouden vallen.”

Van der Starre sluit niet uit dat als zich opnieuw een kans aandient om buiten het USP een zonneveld te kopen, de UU zich kandidaat stelt. “Op het USP zelf is geen plek voor een dergelijk groot veld, de grond is hier schaars omdat er veel plannen voor zijn. Dus we zijn afhankelijk van een locatie in de buurt.”