Komst internationale school naar De Uithof stap dichterbij

Artist impression van DMO, ontwerp Team SVP en Cross Architecture, groenontwerp Copijn

De school voor basis- en voortgezet onderwijs komt te staan aan de Cambridgelaan, op de helft van een weiland dat nu nog van onderwijsboerderij De Tolakker is. Er zal op de school ruimte zijn voor 1200 leerlingen. Ook komt er een gymzaal, een kinderdagverblijf en een naschoolse opvang in het gebouw. Onder het gebouw komen parkeerplaatsen voor de staf, een fietsenstalling en bij de entree aan de Cambridgelaan komt een kiss & ride-zone; scholieren en hun ouders worden zoveel mogelijk gestimuleerd om per fiets of openbaar vervoer te komen.

Van de verschillende onderwerpen heeft dat van Team SVP en Cross Architecture gewonnen. Het gebouw krijgt verschillende verdiepingen. Aan de straatkant lopen de muren door tot de bovenste etage. Het gebouw heeft een grote entree op de hoek. De achterkant van het gebouw is terrasvormig. Elk terras is voorzien van groen. Het pand omsluit deels de buitenruimte waar plaats is voor een tuinderskas. De speelruimte sluit daarmee aan op het weiland. Hoewel het ontwerp nu in kannen en kruiken lijkt, moet nog wel het bestemmingsplan worden gewijzigd. Nu heeft het gebied een groen doel. Flora en fauna worden niet helemaal vergeten. Zo moet in het schoolontwerp broedplaatsen voor vleermuizen zijn opgenomen. Ook wordt gekeken in hoeverre de sportvoorzieningen gecombineerd kunnen worden met de behoefte van studenten. Gedacht wordt dat een sportveld van de school in de avonduren gebruikt kan worden voor sportcentrum Olympos.De Internationale School Utrecht opende haar deuren zo’n zeven jaar geleden aan de Noteboomlaan in Utrecht. De UU had mede geijverd voor een dergelijke school in de gemeente. De school groeide zo hard, dat ze moest verhuizen. Nu zitten de internationalen aan de Bijkershoeklaan in Kanaleneiland. Maar ook daar groeit de school uit haar jasje. Ook nu heeft de universiteit geijverd voor de komst van de school naar het Utrecht Science Park. Een internationale school in de buurt maakt volgens de UU het voor internationals aantrekkelijk om naar Utrecht te komen.