Parkeren op Utrecht Science Park niet langer gratis voor medewerkers

‘Raar dat je moet betalen om naar je werk te gaan’

parkeren-leuvenlaan, foto DUB
Parkeren aan de Leuvenlaan is nu nog gratis voor medewerkers, foto DUB

Langzaam druppelen auto’s het grote parkeerterrein bij het Kruytgebouw op. Het is vrijdagochtend en dat is zeker niet de drukste dag van de week op het Utrecht Science Park. Bij de slagboom is het een kwestie van de campuskaart voor de scanner houden en doorrijden maar.

Het parkeren is voor de UU-medewerkers nu nog gratis, maar dat gaat veranderen. Een dag eerder werd bekend dat dat gaat veranderen met ingang van februari. Je auto in de P + R zetten, gaat 1 euro per dag kosten. Op andere parkeerterreinen moet 4 euro worden betaald.

Veel medewerkers blijken nog van niets te weten. “Belachelijk”, noemt een docent-onderzoeker het nieuwe beleid. Ze wil, net als alle andere medewerkers die DUB spreekt, alleen anoniem haar reactie geven. “Fietsen wordt al genoeg gestimuleerd, dus dit is niet nodig.”

Ze woont op fietsafstand van de universiteit, maar de auto is soms gewoon nodig en het OV is geen optie. “Ik woon in een dorp waar praktisch geen OV is en soms kost fietsen gewoon te veel tijd. Als ik bijvoorbeeld even snel de kinderen moet ophalen na werk.”

Even verderop noemt een PhD “het een beetje raar dat je moet betalen om naar je werk te gaan”. Ze vindt 4 euro best veel, zeker omdat ze vijf dagen per week op het Science Park moet zijn.

Duurt te lang
Het nieuwe parkeerbeleid is erop gericht om medewerkers het OV in te krijgen, of de fiets te laten pakken. Toch lijkt dat bij veel medewerkers niet te gaan lukken. En dan is niet de overvolle tram – die vandaag overigens best rustig lijkt – of de prijs van het reizen met het OV het grootste obstakel. Reizen met het OV kost gewoon meer tijd.

Zo vertelt een gebouwmanager dat zijn reis vanuit Almere met de auto 40 minuten duurt, met het OV mag je er een uur bij optellen. “Dat is twee uur per dag verspilde tijd.”

Een universitair docent zegt: “Met de trein en de bus duurt het ruim twee uur om hier te komen, met de auto maar 30 minuten.” Daarnaast vindt hij het OV niet betrouwbaar genoeg. “Misschien kom ik dan wel te laat voor mijn eigen colleges.” Hij overweegt nu om vaker thuis te gaan werken, om kosten te besparen.

Ook voor de PhD duurt “het OV twee keer zo lang.” Ze ziet wel andere oplossingen: “Maak de parkeerplaats exclusief voor medewerkers, dat scheelt in ieder geval de studenten die met de auto komen.”

Eén UU-medewerker op het parkeerterrein laat blijken dat de UU-strategie wel kan werken. “Ik werk nu één dag per week voor de UU, en dan zal waarschijnlijk nog wel blijven komen met de auto. Maar als ik drie dagen per week zou werken, is het OV vanuit Vleuten een goede optie. Anders lopen de parkeerkosten hier al snel op.”

Te duur
Want, 4 euro per dag betekent 20 euro per week, als je elke dag op het USP moet zijn. En dat kan niet iedereen betalen. Zo blijkt ook uit een gesprek met een schoonmaker. 

Hij komt uit Hoograven. “Bij mooi weer” is fietsen voor hem wel een mogelijkheid. En misschien zal het ook wel moeten, want die 4 euro kan hij niet missen. Maar voor zijn werk is het wel handig als hij met de auto komt. 

En hij is niet de enige die de extra kosten bezwaarlijk vindt. Een universitair docent zegt: “Wij hebben maar een inkomen thuis, die 4 euro extra kan ik er niet bij hebben.” Hij stelt voor dat medewerkers een dag per week gratis kunnen parkeren. “Ik kom bijna altijd op de fiets, maar soms moet het gewoon met de auto. Dan moet ik mijn kinderen wegbrengen voor werk en red ik het niet op de fiets.”

En ja, de reiskostenvergoeding gaat omhoog. Maar dat lijkt een druppel op een gloeiende plaat te zijn. Eigenlijk iedereen ziet wel in dat die verhoging de parkeerkosten niet gaat compenseren. 

Uitwijken naar P+R
Een alternatief is uitwijken naar de P+R Utrecht Science Park bij de snelweg. Daar gaat het parkeren ‘slechts’ 1 euro kosten. Maar ook dat lijkt voor veel mensen geen een optie te zijn. De schoonmaker vat het sentiment samen: “Dan moet ik vanaf daar gaan lopen? Of alsnog betalen voor de tram?” 

Voor de docent-onderzoeker is het wel een optie. Sterker nog, ze zou er nu al willen parkeren, als het kon. “Volgens mij kom ik daar nu helemaal niet binnen. Maar laat mij maar daar parkeren. Dan zet ik daar een fiets neer en fiets ik het laatste stukje.”

Ander geluid
Is iedereen dan negatief? Niet iedereen. Eén van de tien parkeerders vindt het nieuwe UU-beleid “terecht”. 

“Dit is een logische maatregel in de tijd waar we in leven”, vertelt deze vicedecaan. Normaal komt ze fietsen, maar op vrijdag wil ze wel eens de auto pakken. “Ik rij een elektrische leaseauto van mijn partner, dus ik rijd gratis. En op vrijdag is er altijd genoeg parkeerplek, dus dan wil ik wel eens lui zijn.” En: Wel vervelend dat je me net snapt op mijn luie dag."

Dat de meeste mensen zo negatief zijn over deze maatregel begrijpt ze wel. “Dit is ook erg vervelend als je afhankelijk bent van de auto.” Maar ze roept haar collega’s op om eens naar het grotere plaatje te kijken: “Het gaat niet alleen maar om het individu.”

Ondertussen is op Intranet een levendige discussie ontstaan over het betaald parkeren. Zo wordt wederom gevraagd om een OV-kaart waarmee medewerkers gratis met het openbaar vervoer kunnen reizen. Dit omdat ze de kilometervergoeding ondanks de verhoging van 10 naar 15 cent nog steeds erg mager vinden en de treinkaartjes duurder worden. Gesteld wordt dat de universiteit geen rekening houdt met mensen die niet in de buurt van een station wonen en daardoor met de auto sneller op het werk zijn dan met het openbaar vervoer. Anderen zeggen goedkoper uit te zijn met de auto dan met de trein. Ook hier zegt een medewerker het gek te vinden om te moeten betalen om te mogen werken. Maar er is ook een reactie te vinden van iemand die zegt dat UU'ers blij moeten zijn met de regelingen die er zijn, ondanks de matige reiskostenvergoeding.

 

 

Login to comment

Reacties

We stellen prijs op relevante en respectvolle reacties. Reageren op DUB kan door in te loggen op de site. Dat kan door een DUB-account aan te maken of met je Solis-ID. Reacties die niet voldoen aan onze spelregels worden verwijderd. Lees eerst ons reactiebeleid voordat u reageert.

Advertentie