Gevolg onderwijsbezuinigingen

Sociale Wetenschappen kiest voor meer studenten in een werkgroep

Werkgroep bij ULC. Foto: DUB Archief
Een werkgroep bij het Utrecht Law College. Foto: DUB Archief

De faculteit Sociale Wetenschappen wordt hard getroffen door de bezuinigingen van het kabinet en is naarstig op zoek naar manieren om miljoenen euro’s op het onderwijs en onderzoek te besparen. Eerder kondigde de faculteit een vacaturestop af en ze liet weten over te willen gaan op minder lesweken per cursusblok, waarbij er zeven in plaats van acht weken onderwijs wordt gegeven. 

De faculteit kiest daarnaast voor grotere werkgroepen van circa 24 studenten per groep. Hierdoor hoeven docenten minder werkcolleges te geven en zijn er minder zalen nodig. Vanwege de vacaturestop moet Sociale Wetenschappen ervoor zorgen dat er met minder docenten het onderwijs kan worden aangeboden. 

Opleidingen
Vicedecaan Irene Klugkist liet tijdens de faculteitsraadsvergadering op dinsdag 4 februari weten dat bijna alle opleidingen van Sociale Wetenschappen in collegejaar 2025-2026 grotere werkgroepen willen gaan inplannen. Het is aan opleidingen zelf om deze keuze te maken. Er zijn geen facultaire regels voor een maximum werkgroepgrootte.   

In de praktijk komen grotere werkgroepen dus al voor en het plan van de faculteit zal er vooral voor zorgen dat opleidingen van hun kleinere werkgroepen afstappen. “In de afgelopen jaren zijn er cursussen ontstaan die met kleinere werkgroepen werken”, laat Klugkist in een schriftelijke reactie weten. Soms met maar vijftien, maar vaak met achttien tot twintig studenten in een werkgroep. 

“Nu we ernstig moeten bezuinigingen en toch het kleinschalig (werkgroep) onderwijs zo veel als mogelijk in stand willen houden, is het een logische keuze om weer meer te gaan plannen op circa 24 studenten per werkgroep.” 

Onderwijskwaliteit
Personeelslid Martijn Mulder zegde tijdens de faculteitsraadsvergadering te vrezen voor de onderwijskwaliteit. In grotere werkgroepen zullen bijvoorbeeld meer studenten aan één groepsopdracht moeten werken. Hij zou het daarom beter vinden om het aantal werkcolleges te verminderen, waarbij de kleinere werkgroepen blijven bestaan.

Personeelslid Reine van der Wal vond het een gemiste kans dat er bij het bezuinigingen vooral gekeken wordt naar manieren waarop het huidige onderwijs efficiënter kan worden gemaakt. Er zou ook op zoek kunnen worden gegaan naar alternatieve onderwijsvormen die een besparing opleveren. 

“Denk hierbij bijvoorbeeld aan de future learning spaces, zoals de Learning Plaza in het Minnaert, waarbij er 150 studenten tegelijkertijd in een zaal zitten. Het vraagt om een andere werkvorm, maar sommige cursussen doen dit al.”

De Universiteit Utrecht (UU) heeft een aantal future learning spaces. Dat zijn onderwijslokalen die anders zijn ingericht, waardoor er op andere manieren les kan worden gegeven. Meubels kunnen bijvoorbeeld verplaatst worden en er kan gebruik gemaakt worden van digitale hulpmiddelen. 

Het faculteitsbestuur nam kennis van de opmerkingen van de faculteitsraadsleden, maar ging er niet inhoudelijk op in.  

Advertentie