Opkomst al hoger dan vorig jaar

Update: Studentenopkomst nu 12 procent met nog 11 uur te gaan

PvdUS op verkiezingscampagne 2023, foto DUB
De PvdUS maandag op campagne op het Utrecht Science Park, foto DUB

De verkiezingen voor de faculteitsraden en de Universiteitsraad zijn in volle gang. Dit jaar zijn er verkiezingen voor studenten en medewerkers.

De opkomstcijfers worden nauwlettend gevolgd. In het coronajaar 2022 bereikte de opkomst een dieptepunt: toen stemde slechts 11 procent van alle studenten. Dat lag ver af van de recordopkomst in 2018 toen 26,8 procent van alle studenten de moeite nam om voor de U-raad te stemmen.

De tussenstand bij de faculteiten laat positievere percentages zien dan voor de U-raad. Koploper is University College Utrecht waar 64,4 procent van de medewerkers al heeft gestemd. De diergeneeskundigen volgen met 34,4 procent.

Bij de studenten lopen de diergeneeskundigen op kop. Van hen heeft 17,8 procent een stem uitgebracht. Hekkensluiter is tot nog toe Geneeskunde waar slechts 4,3 procent naar het stemlokaal is gegaan.

In het artikel van DUB Steeds minder keuze bij verkiezingen medezeggenschap is te lezen dat iedereen een stem mag uitbrengen voor de Universiteitsraad en dat het per faculteit verschilt waar er verkiezingen zijn.