UUinActie protesteert tegen hoge declaratiekosten met bakfietstaxi

Wie wil er een ritje met 'Anton Pijpers' maken? Foto: DUB

De bakfiets staat klaar op het Coïmbrapad om passagiers over De Uithof te vervoeren. Tuinstoelkussens en een glas moeten zorgen voor het comfortabele en luxe taxigevoel. In de bakfietstaxi zit 'Anton Pijpers', in dit geval rechtenstudent Stephan Verhulst in pak met een masker van een oude en kalende man. De chauffeur is een student in een zwartblauw gewaad die een hoogleraar moet voorstellen.

UUinActie wil met deze actie studenten en docenten laten zien dat de partij het niet eens is met de 124.000 euro die collegevoorzitter Anton Pijpers vorig jaar declareerde voor binnenlandse reizen. Deze kosten zijn veel hoger dan bij andere universiteiten. "Dit is onrechtvaardig. Dit mag niet en kan niet. Docenten moeten keihard werken en krijgen niet zoveel luxe. Daarom mogen docenten en studenten nu meerijden in een gratis taxi", zegt Stephan, die ook nummer 2 is op de lijst van UUinActie. De partij hoopt na de U-raadverkiezingen van volgende week deel uit te maken van de nieuwe U-raad. Dan wil ze kritischer zijn op de top van de UU dan de meeste van de huidige raadsleden. "Het is bizar dat de huidige U-raad dit heeft geaccepteerd."

Grappig
De passagiers laten begin woensdagmiddag nog op zich wachten. Aandacht trekt de enorme bakfiets wel. "Mensen vinden het grappig en vragen aan ons wat we doen, maar willen geen ritje maken in onze taxi. Dat maakt niet uit, we zijn hier om onszelf te laten zien", zegt biologiestudent Femke Smit, nummer 3 op de lijst van UUinActie. Ze loopt met de bakfiets naar het fietspad en stapt op het zadel. Ze rijdt van het Coïmbrapad naar de Heidelberglaan. Stephan loopt met het Anton Pijpers masker op naast de bakfiets en schenkt ondertussen een glas rode vruchtensap in. Erg hard gaat de fiets niet, lopen gaat net zo snel. Comfortabeler is het wel. De kussens zitten lekker, er is genoeg beenruimte en een rugzak past er makkelijk bij. Het drankje gaat er wel in op deze zonnige middag.

UUinActie heeft het niet alleen voorzien op het declaratiegedrag van Anton Pijpers. De nieuwkomer ziet graag een andere cultuur in het gehele College van Bestuur. Stephan wil liever dat er meer geld wordt geïnvesteerd in het onderwijs: "Docenten maken veel overuren en zijn hierdoor vermoeider. Hier hebben ook studenten last van, want dan krijgen zij minder goed onderwijs. De top doet alsof de universiteit een commercieel bedrijf is. Het is krankzinnig, de bestuurders denken dat ze geen verantwoording af hoeven te leggen."