vliegenthart scriptieprijs

UU-docent wint Prix de Paris

De Prix de Paris is een tweejaarlijkse aanmoedigingsprijs voor jong Nederlands talent dat zich bezighoudt met Franse taal of cultuur. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 15.000 euro dat besteed moet worden aan een studieverblijf in Frankrijk. Huisvesting in Parijs en verzekeringen voor de laureaat zijn al geregeld.

Voor zijn onderzoek verbleef Slooter eerder al enkele maanden in de Parijse voorstad Seine-Saint-Denis. Slooter deed in Utrecht het doctoraal Interculturele sociale psychologie en de master Conflict studies. Momenteel is hij aan het centrum voor conflichtstudies verbonden als docent.

Andere UU-onderzoekers gingen Slooter voor als prijswinnaar, waaronder de historici Lex Heerma van Voss (nu hoogleraar bij Sociale Wetenschappen) en Niek Pas (voorheen ook medewerker van het Ublad, nu universitair docent TV-journalistiek).

Eerder dit jaar won Slooter met zijn master-afstudeerscriptie al de Vliegenthartprijs van 1000 euro, vernoemd naar emeritus hoogleraar Scheikunde Hans Vliegenthart en ingesteld door het U-fonds, waarvan Vliegenthart geruime tijd voorzitter was.

AH

even kort

 

<ParaStyle:fotobijschrift> Frederique Brinkerink wint met scriptie over beeldhouwer Joseph Chinard 1000 euro.

Gevallen voor bustes van mooie man

Een nieuwe lente, een nieuwe prijs. De eerste winnares van de door het Universiteitfonds ingestelde Vliegenthart Scriptieprijs werd kunsthistorica Frederique Brinkerink. Zij produceerde volgens de jury een 'met vaart en passie geschreven scriptie' over de Franse beeldhouwer Joseph Chinard. (1759-1813)

Hoe komt een mens ertoe om een scriptie te schrijven over zo'n onbekend beeldhouwer? "Het klinkt misschien raar, maar in feite is dat een gevolg van de populariteit van zijn tijdgenoot Antonio Canova. Tot aan mijn derde studiejaar had ik niet zoveel met beeldhouwkunst, maar dat veranderde toen ik een werkstuk over grafmonumenten moest maken. Daardoor kwam ik in contact met het werk van Canova, van wie onder meer een grafmonument in de Sint Pieter in Rome staat. Eerst wilde ik op hem afstuderen, maar in de bibliotheek stonden al drie planken met boeken over hem en dat vond ik wel voldoende. Over de Franse beeldhouwkunst uit de 18de eeuw was haast niets gepubliceerd, al helemaal niet over Chinard, die alleen af en toe in overzichtswerken genoemd werd. Nou, dacht ik, daar moest ik dan maar eens verandering in brengen."

Wat is er zo boeiend aan Chinard? "In de eerste plaats natuurlijk zijn werk. Hij had wel niet het talent van Canova, maar hij heeft een aantal prachtige beelden gemaakt. Vooral zijn bustes van vrouwen vind ik heel bijzonder. Ik heb voor mijn scriptie tien maanden in zijn geboortestad Lyon gewoond en daar in het Musée des Beaux Arts regelmatig naar zijn buste van Madame Récamier staan kijken. Echt een prachtig beeld. Maar ook als mens vind ik Chinard interessant. Hij was alles wat je je bij een kunstenaar voorstelt, een mooie man met zwart krullend haar en een gevoelige oogopslag, die een kleurrijk leven leidde. Hij is zelfs twee maal in de gevangenis beland. Door me met hem bezig te houden heb ik trouwens ook een fascinerend beeld gekregen van Frankrijk ten tijde van de revolutie van 1789."

Volgens de jury laat je scriptie zich ademloos lezen. "Ik moest erg lachen toen ik dat las, want ik vind zelf juist altijd dat ik nogal wat moeite heb met schrijven. Ik ben niet zo iemand die even snel een mooie tekst uit haar mouw schudt. Maar door Chinard was ik meteen gegrepen."

Afgestudeerd en nu? "Ik ben er nog niet uit, maar mocht ik een promotieplaats kunnen krijgen, dan ga ik zeker door met onderzoek naar de beeldhouwkunst in de periode rond de Franse revolutie. Die periode met zijn overgang van barok via revolutionaire kunst naar het neoclassicisme uit de tijd van Napoleon biedt ruim voldoende stof voor een proefschrift."

Ligt je scriptie binnenkort als boek in de winkel?"Als boek? Bij die mogelijkheid heb ik nog helemaal niet stilgestaan. Maar nou je het zegt, goh ja, een boek, dat klinkt best spannend. Mijn scriptie heeft er op zich wel de omvang voor. Misschien moest ik er maar eens over gaan nadenken."