Nominaties campuscolumnisten DUB

Ingezonden campuscolumns schuwen de grote thema’s niet

Campuscolumnist 2024 genomineerden

Dat het roerige tijden zijn, was zichtbaar in de inzendingen voor de campuscolumnist voor dit jaar. Grote thema’s werden niet geschuwd. In verschillende columns ging het over de polarisatie in Nederland. “Hoe kan het dat ik niet iemand ken die op Wilders gestemd heeft?”, is een terugkerende vraag. De schrijvers constateren dat we teveel in onze eigen bubbel leven en meer met elkaar in gesprek moeten gaan. “Durf je daarbij kwetsbaar op te stellen, durf en doe het samen”, eindigt een column.

Andere thema’s die terugkeren zijn eenzaamheid, hoe om te gaan met ChatGPT en woningnood. Vooral bij de internationale inzendingen blijkt eenzaamheid een geliefd en doorleefd thema. “Vrienden maken op de universiteit is niet zo makkelijk als het lijkt. Ieder heeft zijn eigen groepjes en gewoontes. Hoe kom je daar tussen?” Toch blijkt het bij sommigen vooral de angst te zijn om geen aansluiting te vinden als nieuweling in de stad. Eenmaal in de collegebanken ontstaat er toch onverwacht contact.

“Wat me opviel is hoe geëngageerd de deelnemers zijn en hoe ze zoeken naar oplossingen. Al leidt dat af en toe wel tot een belerende toon die je in columns liever niet ziet”, merkte een jurylid op tijdens de beoordeling van de columns.
Vandaag publiceert DUB van elke genomineerde de beste van de twee ingezonden columns. In totaal deden dertig mensen mee, van wie twintig in het Nederlands schreven en tien in het Engels. De jury heeft drie Nederlandstalige en drie Engelstalige kandidaten genomineerd.

De winnaars zullen woensdag 24 januari bekendgemaakt worden tijdens de DUB nieuwjaarsreceptie. De twee campuscolumnisten ontvangen beiden het Erik Hardeman-stipendium van 1000 euro en publiceren in het jaar 2024 elke drie weken een column op DUB.

De drie Nederlandstalige genomineerden
De Nederlandstalige inzendingen voor de campuscolumnist werden dit jaar gedomineerd door de studenten.

Sara Niknam

In deze categorie  is Sara Niknam  de eerste genomineerde. Zij studeert zowel Natuurkunde als Liberal Arts & Sciences en studeert vanaf 2020 aan de UU. Na haar bachelor wil ze de master Climate Physics gaan volgen. In haar genomineerde column De kwetsbare positie van de verticaal beperkte student belicht zij op ludieke wijze het diversiteits- en inclusiebeleid vanuit het perspectief van de verticaal beperkte student.

Ize van Gils

De tweede genomineerde is Ize van Gils. Zij studeert Taal & Cultuurstudies en woont in Breda. In haar genomineerde column Jij komt er niet meer in! beschrijft ze concreet en levendig een conflict in de collegebanken. De professor had duidelijk gemaakt dat te laat komen geen optie was bij zijn college. Hoe lukt het de studenten om een revolte te bewerkstelligen en de hoogleraar te laten zweten?

Emma Ravenhorst

Emma Ravenhorst is de derde genomineerde. Zij heeft de afgelopen drie jaar op het University College Utrecht gezeten. Daarnaast studeert ze nog Rechten. Op dit moment is ze op uitwisseling in Cambridge. Zij schreef een column over Het jaar van ChatGPT. Van de faculteit ontving ze een mailtje waarin stond dat ChatGPT niet voor schrijfopdrachten gebruikt mag worden. Emma kijkt verder: werkt ChatGPT wel en wat betekent die voor haar toekomst als jurist?

De drie Engelstalige nominaties
Er zijn ook drie nominaties van Engelstalige inzenders. Dit jaar waren onder de tien inzendingen ook meerdere medewerkers. Dat blijkt ook uit de nominaties.

John Tang

John Tang is universitair docent bij het departement Geschiedenis & Kunstgeschiedenis en houdt zich bezig met de economische geschiedenis van Japan vanaf de 19de eeuw. In zijn genomineerde column How nerve-wracking an oral exam can be schrijft hij over de lastige aspecten van een mondeling examen, zowel vanuit het perspectief van de studenten als de docent.

Monica van de Ridder

De tweede genomineerde is Monica van de Ridder. Zij heeft Nederlandse roots en werkt als onderwijskundige bij de faculteit Sociale Wetenschappen. Tot voor kort woonde en werkte ze in de Verenigde Staten, vandaar dat ze besloot mee te doen voor de Engelstalige inzendingen. In haar column Loneliness beschrijft ze haar deelname aan een lunch georganiseerd door het Network Utrecht Science Park Inclusive ter gelegenheid van de Nationale Week Tegen Eenzaamheid. Met enige scepsis ging ze ernaar toe. Was dat terecht?

Iren Şerbetcioğlu

Iren Şerbetcioğlu studeert aan University College Utrecht. Zij is de derde genomineerde met haar column How Leaving My Country Made Me A Patriot. Oorspronkelijk komt ze uit Turkije. Ze constateert dat het komen naar Nederland ervoor heeft gezorgd dat ze heel anders is gaan kijken naar haar eigen cultuur die haar meer beïnvloed dan ze op voorhand had gedacht.

De uitslag
De jury bestond dit jaar uit hoogleraar Vroegmoderne Nederlandse Letterkunde Els Stronks, social-media strateeg van de UU Nazgol Salamat, masterstudent Sociologie en gemeenteraadslid Annemarijn Oudejans en DUB-hoofdredacteur Ries Agterberg.
Alle deelnemers moesten twee columns inleveren. De jury kreeg de columns anoniem voorgelegd. In beide categorieën zijn de beste inzendingen gekozen. Deze worden vandaag gepubliceerd.