Geen misbruik geconstateerd

Gratis tampons en maandverband nu bij elke UU-receptie

Tampons en maandverband, foto DUB
Tampons en maandverband nu bij elke receptie verkrijgbaar, foto DUB

Op verzoek van studenten van Lijst Vuur werd van december 2021 tot juni 2022 een proef gehouden met het gratis verstrekken van menstruatieproducten. Deze waren af te halen bij vier recepties die ook dienst doen als Facilitair Servicepunt. Op de International Campus waren pakjes tampons en maandverband tegen kostprijs te koop in een automaat. De U-raadsleden wilden hiermee voorkomen dat studenten en medewerkers college en werk moeten onderbreken door een onverwachte ongesteldheid of vergeten maandverband of tampons.

De proef is geëvalueerd via een enquête waar 444 mensen aan hebben meegedaan. Hieruit blijkt dat 97,3 procent het belangrijk vindt dat de producten binnen de muren van de UU beschikbaar zijn. Slechts 37 respondenten (8,33 procent) hebben daadwerkelijk tampons of maandverband bij de recepties gehaald.  Van de ondervraagde UU’ers wist een aantal niet dat de menstruatieproducten bij recepties te krijgen zijn. Anderen zeggen ze nog niet nodig te hebben gehad. Het idee dat de producten beschikbaar zijn, vinden zij echter een geruststellende gedachte. De universiteit concludeert dat met dit resultaat er in elk geval niet beweerd kan worden dat er misbruik van de mogelijkheid is gemaakt.

Vanwege de positieve ontvangst van het experiment heeft de universiteit besloten dat vanaf nu bij alle recepties tampons en maandverband gratis op te halen zijn. Hoewel ook uit de evaluatie blijkt dat het vragen om deze producten bij de receptie ongemakkelijk voelt, heeft de UU er toch niet voor gekozen de producten in bijvoorbeeld dispensers in de toiletblokken aan te bieden. “Uitgifte via een servicepunt gaat het snelst, is het goedkoopst en logistiek gezien het meest efficiënt en effectief. Een automaat op de toiletten brengt namelijk aanzienlijke investeringen en handelingskosten met zich mee”, staat in de evaluatie.

Ook de proef met de non-food automaat is geslaagd. Aanvankelijk stond een dergelijke machine alleen in de Dining Hall op de International Campus, maar vanaf mei 2022 staan er in de beide universitaire bibliotheken ook één. Tijdens de proef konden pakjes tampons en maandverband tegen kostprijs uit de automaat worden gehaald. Nu betaal je bij de automaten de commercieel gangbare prijzen. De UU kiest daarvoor omdat de producten nu gratis zijn af te halen bij alle recepties en het scheelt in administratieve handelingen.

Non food-automaat op International Campus, foto DUB