Komende tentamenperiode zijn werkplekken UB weer alleen voor studenten UU

Tijdens de eerste en de tweede tentamenperiodes van dit academisch jaar waren de UB's al gesloten voor niet-UU'ers. Nu wordt de pilot uitgebreid naar de derde tentamenperiode. Van 18 maart tot 11 april mogen alleen mensen naar binnen die kunnen aantonen aan de UU te studeren of te werken. “De signalen die wij krijgen zijn positief", zei rector Henk Kummeling tijdens de universiteitsraadsvergadering van maandag. Er ligt een evaluatierapport klaar, zei hij. "Maar het lukt ons niet om voor de komende periode in samenspraak met de Universiteitsraad een besluit te nemen om vast beleid te maken van de pilot.”

Bij een eerste evaluatie in november 2018 werd al geconcludeerd dat er ’s ochtends geen studenten meer stonden te dringen voor een studieplek, er minder geluidsoverlast was, de bibliotheek schoner was en dat de bieb geen mensen meer hoefde te weigeren omdat het te druk was. De keuze houdt wel een extra investering in. Een strikter toegangsbeleid kost 28.000 euro per onderwijsperiode. De kosten zitten met name in de extra medewerkers die nodig zijn voor de toegangscontrole.

Kritiek was er de afgelopen maanden wel. Die kwam van onder meer hogeschoolstudenten, van buitenstaanders of alumni van de UU die een master in een andere stad volgen. Ook Jan Bogerd, collegevoorzitter van de Hogeschool Utrecht was in een interview met DUB kritisch over de maatregel.