Reacties op Yvonne: Laat de universiteiten eens lef tonen

Met haar voorstel om het aantal studenten aan Nederlandse universiteiten terug te dringen, toont collegevoorzitter Yvonne van Rooy moed, vindt U-raadslid Diederick Raven. De vraag is alleen wat we met zo’n verhaal opschieten als minder studenten ook minder geld betekent, reageert opleidingsdirecteur Sjef Smeekens van Biologie. Met haar geruchtmakende speech oogst Van Rooy echter overwegend lof.

"Het voorstel van Yvonne van Rooy om de studenteninstroom in de Nederlandse universiteiten terug te dringen ondersteun ik van harte", meldt Raven. “Verstandige woorden van de collegevoorzitter", voegt Frank van Rijnsover daaraan toe. De Utrechtse docenten beantwoordden het verzoek van DUB om kort maar duidelijk te reageren op de speech die Yvonne van Rooy maandag hield bij de opening van het academisch jaar. Ook docent taalkunde Frank Jansen steunt de ideeën van Van Rooy, al plaatst hij wel enkele kritische kanttekeningen.

“Als docent aan twee volkrijke opleidingen betuig ik graag adhesie! Wat het selecteren betreft zie ik wel twee problemen. Ten eerste de juiste verhouding van de selectiecriteria die mevrouw Van Rooy noemt. Juist een combinatie van hoge ambitie en vlijt aan de ene kant en middelmatig talent aan de andere kant maakt het academisch onderwijs voor student én docent nogal eens tot een teleurstellende ervaring. Ten tweede: Wie gaat al dat selecteren uitvoeren?"

EUROTONNEN

Ronduit kritisch is opleidingsdirecteur Sjef Smeekens van Biologie. “Minder studenten is minder geld, toch? Wat schieten we op met een forse investering in studentselectie. Kost bij een grote opleiding toch snel al eurotonnen aan selectietijd van, precies, de docenten. Ongeveer 75% is wel voor de opleiding gemotiveerd en de 100% is onhaalbaar.

“Garandeert selectie een significant beter resultaat? Vaak kunnen behaalde studiepunten mee naar de vrije ruimte van een andere opleiding en zijn dus niet verloren. Betere bewustwordingscampagnes voor aanstaande studenten lijken mij een goed alternatief. Twijfelaars bijvoorbeeld aanraden eerst een jaar te werken.”

GOEDE VOORSPELLER

Zijn vakgenoot Gerdien de Jong denkt daar anders over. Wat haar betreft kunnen opleidingen domweg selecteren op basis van de eindexamencijfers. “Dat zijn goede voorspellers voor studieresultaat in het eerste jaar. Een kwart minder eerstejaars aannemen op grond van hun eindexamencijfers doet de uitval sterk dalen.”

Docent innovatiewetenschappen Frank van Rijnsover kent evenmin twijfel als het over selectie gaat. “Voor een docent is er niets vervelender dan studenten in de collegezaal die met van alles bezig zijn, behalve met hun studie", weet hij uit eigen ervaring. "Selectie dwingt studenten om beter over hun studierkeuze na te denken."

U-raadslid Herre Talsma ziet weinig in selectie. Hij geeft de voorkeur aan een brugjaar tussen vwo en universiteit. En wat een numerus fixus betreft, vraagt hij zich af of er geen effectievere manieren zijn om de werkdruk van docenten te verminderen, bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat zij niet meer belast worden met allerlei oneigenlijke taken (bureaucratie), zaalreservering, ict-problemen, eindeloze herkansingen.

OOM STASTOK

Andere docenten zijn wel te porren voor een numerus fixus. maar wat onderwijsdirecteur Media- en Cultuurwetenschappen Emile Wennekes betreft dan zowel voor studentrijke als voor middelgrote en zelfs kleine opleidingen. Hij stelt bovendien voor om de inschrijving al op 1 augustus te sluiten. “Nu wachten wij als de spreekwoordelijke oom Stastok op klandizie, terwijl het huidig tijdsgewricht een veel actiever beleid vereist.”

Opleidingscoördinator Diederick Raven van de master van Culturele Antropologie ziet zeker brood in een landelijk ingevoerde numerus fixus. Nog beter zou het wat hem betreft echter zijn als elke studierichting zelf voortaan mag aangeven welke capaciteit men aankan bij een in overleg te bepalen acceptabel niveau van werkdruk. Als de universitaiten dat eens aandurfden, dagdroomt Raven. Dat zou nog eens lef zijn.

EH