Bekendmaking tijdens Onderwijsfestival

Docentenprijzen voor Peter Pelzer en Serena di Palma

uitreiking docentenprijs pelzer en Di Palma DUB
Winnaars Peter Pelzer en Serena di Palma vlak na de uitreiking. Foto's DUB

De winnaars van de twee docentenprijzen werden bekendgemaakt tijdens de finale van de eerste editie van het Onderwijsfestival. Dat is de opvolger van de Onderwijsparade, het jaarlijkse onderwijsfeestje voor studenten en docenten.

De nieuwe Docent van het Jaar Peter Pelzer heeft veel weg van een duizendpoot. In de eerstejaarscursus Strijd om de Ruimte biedt hij beginnende studenten een overzicht van de ruimtelijke geschiedenis van Nederland. Daarbij heeft hij veel aandacht voor de prangende vraagstukken van deze tijd en voor die van de toekomst, denk aan klimaatadaptatie en woningnood. Hij werd voorgedragen door studievereniging Vugs.

Pelzer maakt in deze cursus onder meer gebruik van een podcast (Onder Planologen) en een boek (Verantwoordelijk voor de Toekomst) dat hij schreef met zijn Utrechtse bachelorstudenten in gedachten.

Daarnaast is Pelzer onder meer een van de oprichters van de Mixed Classroom, een cursus met masterstudenten, beleidsmakers en andere partners. Sinds 1 september is hij ook programmadirecteur Onderwijs voor Professionals bij de Faculteit Geowetenschappen.

De juryleden toonden zich onder de indruk van al het werk dat Pelzer verzet en van de manier waarop hij de toekomstige uitdagingen voor zijn academische discipline een plaats geeft in de opleiding. Ook van studenten hoorden zij slechts positieve verhalen over een “uitermate enthousiaste docent”.

“Met veel energie leer jij hen dat de toekomst maakbaar is”, zei voorzitter en oud-winnaar Ronald Bleys in zijn laudatio. “Studenten vinden het prettig dat je hen de ruimte geeft zichzelf uit te dagen en dat je hen de mogelijkheid geeft zichzelf te ontwikkelen.”

De andere twee genomineerden voor de docentenprijs 2023 waren scheikundehoogleraar Andries Meijerink (voorgedragen door studievereniging Proton) en universitair docent bij Economie Karlijn Morsink (voorgedragen door studievereniging ECU’92).

uitreiking docentprijs Peter Pelzer

Peter Pelzer hoort dat hij de prijs gewonnen heeft. De andere genomineerden zijn Karlijn Morsink (links) en Andries Meijerink (rechts)

Doceertalent van het Jaar
Serena di Palma is dit jaar de winnaar van de prijs voor docenten met minder dan vijf jaar leservaring. Zij werd voorgedragen door de studievereniging van Farmacie, Unitas Pharmaceuticorum.

De jury prees de manier waarop ze in de “ietwat traditionele” farmacie-opleiding de interactie met haar studenten weet te bevorderen, bijvoorbeeld door actieve leervormen en het stimuleren van discussies.

Juryvoorzitter Bleys: “Je vertelt je studenten dat ze fouten mogen maken. Je leert ze op zichzelf te reflecteren en je geeft alle studenten aandacht.”

Ook het feit dat Di Palma in slechts twee jaar Nederlands leerde, wordt door haar studenten zeer gewaardeerd, aldus Bleys. Eerder deze week kwam de docent zelf nog aan het woord op DUB over haar redenen om zich de taal snel eigen te maken.

De twee andere genomineerden voor de Docenttalent-prijs waren geschiedenisdocent Jorrit Steehouder (voorgedragen door UHSK) en economiedocent Mathias Boënne (voorgedragen door ECU’92). De vereniging voor Economiestudenten had dit jaar twee ijzers in het vuur, maar greep dus twee keer mis.

In het zonnetje
In totaal waren er dit jaar 36 docenten voorgedragen door studieverenigingen. Voor de Docentprijs 17, voor de prijs Docenttalent 19.  Vorig jaar waren er in totaal 34 voordrachten, de prijzen gingen toen naar historicus David Onnekink en chemicus Danny Broere.

De twee winnaars ontvingen donderdag een wisseltrofee en een geldbedrag. De Docent van het Jaar kreeg 5000 euro en er ging 3000 euro naar het Docenttalent van het Jaar. De overige genomineerden ontvingen allen 1000 euro. De twee studieverenigingen die de winnaars voordroegen, kregen ook beide 1000 euro.

Het was voor het eerst dat de prijsuitreiking direct aansluitend op de bekendmaking plaatsvond. In voorgaande jaren kregen de winnaars hun prijs pas tijdens de Dies enkele weken later. Tijdens die viering op 27 maart zullen ze nog wel even in het zonnetje worden gezet, zo liet de organisatie weten.

uitreiking Serena di Palma - DUB

Winnaar Serena die Palma wordt gefeliciteerd door Mathias Boënne (links) en Jorrit Steehouder (rechts)