Ik heb het invoeren van een optionele fysieke studentenkaart eerder aangekaart bij de U-raad en wil dit graag opnieuw onder de aandacht brengen. Als je dit wilt steunen, kun je je ervaringen of mening delen via mijn formulier: https://card.vjbe.net/form
Klopt, ik reageerde op de alinea hierboven waarin zonder meer gesteld wordt dat destijds (in 2023) de inzet van student-assistenten in de eigen opleiding verboden was. In het artikel van 2023 betwijfelde opleidingsdirecteur Barbara van den Berg al of die lezing van het reglement wel klopte, en m.i. had ze daarin gelijk.
Wat ik hier vooral wilde benadrukken is dat inzet van student-assistenten als 'hulpdocenten' in het onderwijs van de eigen opleiding voor alle partijen meerwaarde heeft, en dat dat zowel toen als nu gewoon toegestaan is. Het moet natuurlijk wel een assisterende rol blijven met een staflid als begeleider, achtervang en eindverantwoordelijke, goed om daar scherp op te blijven.
Dank Elwin, voor de duidelijkheid: je verwijst naar de oude regeling. Om interpretatieverschillen daarover te voorkomen is de passage die jij aanhaalt in de nieuwe tekst van de regeling (link in artikel) verdwenen. Jouw faculteit zegt in nieuwe eigen facultaire regels dat bachelorstudenten alleen ondersteunende taken mogen verrichten. Wij zijn nog wel benieuwd wat dat op de werkvloer betekent? Het faculteitsbestuur stelt dat hogerejaars bachelorstudenten niet zelfstandig werkcollege mogen geven aan andere bachelorstudenten. Maar de vraag is dan waarschijnlijk wat 'zelfstandig' betekent.
De stelling van DUB dat student-assistenten niet werkzaam zouden mogen zijn binnen de eigen opleiding lijkt me een onjuiste interpretatie van de regels. In het reglement staat dat de student-assistent mag worden ingezet voor: "werkzaamheden ... die overigens niet geacht kunnen worden deel uit te maken van de opleiding die de betrokkene volgt".
In de typische, en zeer waardevolle, situatie waar een hogere-jaars student een practicum of werkcollege begeleidt voor eerstejaars van de eigen opleiding maken die werkzaamheden evident geen deel uit van de opleiding van betrokkene.
Wat dan wel precies het belang is van genoemde regel is me niet geheel helder, maar de regel verbiedt in ieder geval dat je een student-aanstelling krijgt voor taken waar je binnen je studie ook al studiepunten voor kunt krijgen - dat lijkt me terecht.
Onze studenten zitten per definitie verspreid over 3 of meer zalen. Erg onhandig als ze in de verkeerde zaal zouden gaan zitten, want dan staan er misschien niet voldoende Chromebooks klaar. Wij zetten dan ook altijd de juiste zaal in het toetsmoment en leren studenten aan dat ze de locatie van de toets checken in Remindo zelf.
Ik heb het invoeren van een optionele fysieke studentenkaart eerder aangekaart bij de U-raad en wil dit graag opnieuw onder de aandacht brengen. Als je dit wilt steunen, kun je je ervaringen of mening delen via mijn formulier: https://card.vjbe.net/form